Donderdag 28 januari reed minister Schultz van Haegen mee met de eerste proefrit van de WEpod. Vanaf juni zullen twee van deze autonoom rijdende busjes passagiers vervoeren tussen station Ede-Wageningen en de Wageningse campus, zonder dat er een bestuurder aan te pas komt. Dat is voor de eerste keer in Nederland.
In de proefperiode rijdt er nog wel een steward mee, die met een stopknop – de busjes hebben geen stuur – kan ingrijpen als dat nodig is. ‘De volgende stap is aantonen voor de Rijksdienst Wegverkeer dat het 100 % veilig is’, vertelt Riender Happee, projectleider namens de TU Delft. ‘Als de veiligheid is bewezen, gaan we verder met een control room en zonder steward.’
De veiligheid staat bij het project centraal, aldus Happee. ‘We gaan heel vroeg stoppen voor fietsers en voetgangers en zullen soms té voorzichtig zijn. In een volgend project, gefinancierd door STW, gaan we de interactie met andere weggebruikers onderzoeken en verbeteren zonder op veiligheid in te leveren.’ De voertuigen rijden niet harder dan 25 km/h en de route leidt dan ook niet over de 80 km/h weg tussen Ede en Wageningen.
Reactie schrijven